Eläinkoulun opetuksia

”Olen kohdannut tilanteita, joissa ihmiset ovat pyristelleet elämänsä läpi rikkinäisin luin, vahingoittunein siivin ja joskus jopa ”hengellisen aivovaurion” kohdanneina…”

Eläinkoulu

Eläinkoulu

Olipa kerran koolla ryhmä eläimiä. Ne sanoivat: ”Aloitetaan koulu.” He toimivat, kuten eläimet yleensä toimivat aloittaessaan koulun: he nimittivät asiantuntijakomitean, – kala, lintu, kani ja orava – jonka tehtävänä oli laatia opetussuunnitelma.

Kun komitea oli koolla, kala esitti uimista kaikkein tärkeimmäksi aineeksi. Lintu väitti, että lentäminen on perustavanlaatuisin taito, joka pitää oppia. Orava julisti Eläinkoulun äärimmäisen tärkeäksi aineeksi ”puussa kiipeilyn”. Opetussuunnitelman kehitys- työn aikana he päättivät, että kaikki aineet olisivat pakollisia kaikille kouluun ilmoittautuneille eläimille.

Tulokset olivat seuraavat: Kanin, joka oli maailmanmestari juoksemisessa sillä yksikään toinen eläin ei ollut niin nopea, odotettiin oppivan lentämään kuten lintu. Asian- tuntijat asettivat sen puun oksalle ja sanoivat ”Lennä kani.”

Eläinparka teki yhden rohkean hypyn puusta ja putosi murskautuen maahan. Kaikki neljä jalkaa katkesivat ja aivot saivat iskun, jonka seurauksena oli pysyvä aivovaurio. Tämän jälkeen se ei enää voinut kunnolla juosta eikä hypätä. Juoksemisen tulos oli vain 5 arvosanan 10 sijaan. Mutta lentämistä ei hylätty, arvosanaksi tuli 7, koska kani  oli lentänyt pienen hetken. Asiantuntijat olivat enemmän kuin tyytyväisiä.

Lintu oli maailmanmastari lentämisessä. Opetussuunnitelmassa kuitenkin vaadittiin, että sen tulee oppia kaivamaan maahan reikiä, kuten kani tekee. Lintu teki parhaansa, mutta rikkoi nokkansa, siipensä ja jalkansa. Se ei voinut enää lentää, ja sai siksi lentämisestä 7 arvosanan 10 sijaan. Kaivamisesta se sai vaivansa palkaksi kuitenkin arvosanan 7.

Sama tarina toteutui kaikkien eläinten kohdalla. Mutta arvaatko, kuka suoriutui ja sai päättötodistuksen? Aivoton meduusa. Sen tutiseva ja vaappuva toimintatapa mahdollisti kaikkien vaatimusten täyttämisen, ainakin tiettyyn rajaan asti. Kun se hyppäsi puusta, se ei rikkonut luitaan, koska niitä ei ollut olemassakaan. Aivovaurio oli mahdoton, koska aivoja ei ollut. Niinpä meduusa saatettiin ylpeästi esitellä ”Luokan parhaana”!

Onko olemassa muita samansuuntaisia tilanteita?

Kerronpa tämän tarinan sitten seurakuntien tai liikemaailman johtajille, niin monet havaitsevat samankaltaisia tilanteita omasta asiayhteydestään. Olen kohdannut tilanteita, joissa ihmiset ovat pyristelleet elämänsä läpi rikkinäisin luin, vahingoittunein siivin ja joskus jopa ”hengellisen aivovaurion” kohdanneina, koska he kulkivat samaa tietä – usein vielä osoittaen suurta sitoutumista – kuin kertomuksen kani ja lintu.

Eläinkoulu voi opettaa meille seuraavaa: luo olosuhteet, jossa lintu voi lentää, kani juosta ja kala uida. Toisin sanoen, luo olosuhteet, jossa opettamisen lahjalla varustetut opettavat, sielunhoidon lahjalla varustetut toimivat sielunhoitajina ja organisoinnin lahjalla varustetut organisoivat.

Odotus siitä, että kaikkien pitäisi tehdä kaikkea, ei ole vain Uuden Testamentin Kristuksen ruumista koskevaa opetusta vastaan, vaan se johtaa vääjäämättömästi keskinkertaisuuteen kaikilla alueilla. Samalla tavalla kuin lentävä kani on tehoton, niin on organisoiva evankelistakin (jolla ei ole organisoinnin lahjaa) tehoton evankelista. Eläinkoulu ei selvästikään ole rakennettu Jumalan suunnitelman mukaisesti.

Paljon muuta opittavaa

Elääkseen Jumalan kutsumuksen mukaan tulee jokaisen tuntea oma ainutlaatuinen lahjayhdistelmänsä. Jumalan kutsumuksen typistäminen kolmen vahvimman lahjan löytämiseen olisi kuitenkin liian pinnallista. Kolme lahjaa ovat tärkeä tieto sinulle, mutta lahjaprofiili kertoo sinulle syvempiäkin oivalluksia. Henkilökohtaisen e-testit/lahjatesti tulos ja siihen liittyvät opetukset sekä sovellusneuvot ovat tarkoitetut antamaan sinulle luotettavaa tietoa siitä, minkälaiseksi Jumala on sinut suunnitellut – ja kuinka hän odottaa sinun myös elävän.

Hän on tehnyt tämän selkeästi tarkoitusta varten – ei vain siunatakseen sinua vaan myös ympärilläsi olevien siunaamiseksi. Rukoukseni on, kun käytät lahjojasi, saat kokea olevasi siunaus muille.

Yhdessä Hänen palveluksessaan,
Christian A. Schwarz, NCD International

Lähde: lahjatestin tulossivut


Ota rohkeasti yhteyttä, jos haluat kuulla lisää e-testeistä tai lahjojen mukaisesta palvelemisesta. Olisi ilo palvella seurakuntaasi!

Siunauksin,
Kari Pölönen
& SLK-valmennustiimi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s